Jak založit startup?

Jak založit startup?

S pojmem “startup” (nebo také start-up) se v souvislosti s podnikáním mluví v posledních letech velmi často. Jenže ne každá nově vzniklá společnost je startupem. V jakých případech se o startup (ne)jedná, čím se vyznačuje a jak jej založit a rozjet? 

Co je startup a jaká má specifika?

Přesná a jednoznačná definice startupu neexistuje. Tímto pojmem však obvykle označujeme nově vzniklou firmu s inovativní myšlenkou, která se snaží o rychlý a dynamický růst a využívá k tomu nové postupy a technologie. Typické je také neformální prostředí a mladý kolektiv. Poznávacím znakem mohou být i nízké náklady na rozjezd podnikání a snaha o co nejrychlejší návratnost investic. I z toho důvodu ale podle některých zdrojů až 90 % startupů brzy po svém založení zkrachuje. 

Jak na startup aneb základní kroky, které neopomenout

Abyste se nezařadili mezi ty neúspěšné, přinášíme seznam nejdůležitějších bodů, které při zakládání startupu nepodcenit. 

  1. Nápad a průzkum trhu

Jedním ze zásadních kroků k tomu, jak rozjet startup, je dobrý nápad. V ideálním případě by mělo jít o originální myšlenku, která řeší některý důležitý problém, s nímž se lidé potýkají. Příjít s něčím novým je ale dnes těžké. Další možností je tak zaměřit se na oblast, které rozumíte, a pokusit se ji svým záměrem obohatit a vylepšit. 

Jakmile nápad máte, začněte podrobně zkoumat situaci na trhu. Podívejte se na to, zda už se stejnou myšlenkou nepřišel dříve někdo jiný, případně zmapujte konkurenci. Z vašeho výzkumu by mělo vyplynout, zda by o váš produkt nebo službu mohli mít zákazníci zájem, a jak by cílová skupina mohla vypadat. 

  1. Podnikatelský záměr

Sesbírané informace promítněte do podnikatelského záměru (nebo jinak byznys plánu). Tím se rozumí dokument, který vám pomůže ujasnit si základní aspekty vašeho startupu. Jeho součástí by měly být především podrobnosti o zákaznících, konkurenci, stanovených cílech, cenách, rizicích, ekonomickém plánu, marketingu či personálních zdrojích. Byznys plán je důležitý nejen pro vás samotné, ale také pro případné investory.  

Zdroj: Freepik.com
  1. Finance

Tím se dostáváme k další otázce, kterou budete muset při zakládání startupu vyřešit, a tou je financování. Jednou z běžných možností je sáhnout do vlastních úspor a začátky zafinancovat ze svého. Pomoci mohou také rodinní příslušníci či přátelé. Ne vždy je to ale možné. Vydat se pro finanční podporu můžete do banky nebo na některou z P2P platforem, kde mohou do vašeho projektu investovat cizí lidé. Vyzkoušet můžete také crowdfunding, prostřednictvím něhož mohou lidé přispět na váš projekt libovolnou částkou, za níž jim náleží odměna, například v podobě vašeho produktu nebo služby či slevy na ně. Další oblíbenou formou financování je investor. Tomu za poskytnuté finanční prostředky náleží podíl ve vaší firmě.    

  1. Právní aspekty

Co se rozhodně vyplatí nepodcenit už v začátcích, jsou právní aspekty startupu. Budete stát především před rozhodnutím, jakou právní formu podnikání zvolit. Pokud startup rozjíždíte sami, začít můžete jako OSVČ. Běžnější formou je ale založení společnosti s ručením omezeným, zkráceně s.r.o. Výhodou je limitace osobní odpovědnosti, jasné nastavení vztahů s partnery, důvěryhodnost nebo možnost výhodnější daňové optimalizace.

Pravdou ale je, že náklady na založení s.r.o. jsou vyšší než v případě živnosti, celý proces je také o něco náročnější. Navíc se k němu váže povinnost vést účetnictví. Pro bližší informace, které vám pomohou v rozhodování, se podívejte se i na další výhody a nevýhody s.r.o. oproti živnosti.
Jako další variantu musíme zmínit i založení akciové společnosti. Vzhledem k minimální výši základního kapitálu, která činí 2 000 000 Kč, ale tato možnost není pro mnoho začínajících podnikatelů dostupná. Oproti tomu v případě s.r.o. může být základní kapitál třeba jen 1 Kč.

Související články k tématu

Skip to content