Komisionář
Komisionáře lze ve zkratce popsat jako samostatného obchodníka, který obstarává určitou obchodní záležitost pro komitenta, tedy osobu, která jej k tomu pověřila. Vše přitom probíhá na základě tzv. komisionářské smlouvy. Komisionář tedy jedná vlastním jménem, ale na účet komitenta, což znamená, že právní vztahy vznikají mezi komisionářem a třetími stranami, ale ekonomické důsledky nese komitent. Jméno objednatele (komitenta) tak nikde nefiguruje.
Komisionářská smlouva
Základem vztahu mezi komisionářem a komitentem je komisionářská smlouva, kterou právně upravuje občanský zákoník. Tato smlouva určuje podmínky, za kterých komisionář jedná, a stanovuje práva a povinnosti obou stran. Komisionáři na jejím základě vzniká závazek vyřídit za komitenta určitý obchodní úkon. Komitentovi pak vzniká závazek uhradit veškeré související náklady a zaplatit komisionáři za jeho práci.
Komisionářská smlouva je typem smlouvy, která se uzavírá především pro jednorázové účely, jako je zprostředkování prodeje. Nicméně není vyloučeno, že se komisionář zaváže k určité dlouhodobé činnosti – v takovém případě se zde uplatňují i ustanovení o obchodním zastoupení.
Jde o dvoustranný rovný konsensuální kontrakt, což znamená, že k uzavření komisionářské smlouvy je nutný souhlas alespoň dvou stran, které si navzájem přiznávají práva a povinnosti. Jejich závazek vzniká již s účinností smlouvy.
Kdy se nejčastěji využívají služby komisionáře?
V praxi se služeb komisionáře využívá u takových záležitostí a obchodů, které vyžadují diskrétnost. Obvykle se tak jedná o nákupy akcií, uměleckých předmětů, jednání o fúzi nebo i nákup nemovitosti k bydlení. Komisionáře si také najímají lidé, kteří z důvodu obchodních, bezpečnostních či reputačních rizik nemohou obchodovat vlastním jménem – například celebrity, významné osobnosti, politiky či velmi zámožné rodiny.
Také se tento způsob prodeje využívá například v autobazarech. Prodávající předá svůj vůz autobazaru, který se postará o jeho prodej a převedení na nového majitele – za zprostředkování prodeje si pak autobazar účtuje provizi. Původní majitel vozu se tak s novým vlastníkem často vůbec nesetká.
Komisní prodej využívají i některé maloobchodní prodejny. Majitelé obchodů poskytnou prostor pro vystavení zboží, ale dodavatel tržbu získá až ve chvíli, kdy se zboží prodá.
Cena služeb komisionáře
Odměna komisionáře je stanovena v komisionářské smlouvě, nicméně ceny se výrazně liší od obchodníka k obchodníkovi. Nejčastěji se odměna stanovuje jako pevná částka nebo ve formě provize, tedy určitého procenta z hodnoty prodeje. Celková suma pak velmi závisí i na tom, jakou záležitost pro vás komitent vyřizuje.